OPVANG

Stichting Carnivora is in het jaar 2000 begonnen met het permanent opvangen van exotische kleine zoogdieren, zoals bijvoorbeeld: wasberen, neusberen, stinkdieren, marterachtigen, etc. Rond het jaar 2004 bleek echter dat de reptielen in dusdanig grote aantallen in opmars waren, dat er op den duur veel meer vraag ontstond naar reptielenopvang dan opvang voor de exoten.

Stichting Carnivora heeft in het jaar 2005 dan ook het besluit genomen om naast de exoten ook reptielen, amfibieën en geleedpotigen op te vangen. Door de jaren heen hebben wij zoveel reptielen opgevangen dat wij vandaag de dag regionaal bekend staan als één van de weinige erkende reptielenopvangcentra.

SOORTEN OPVANG

Permanente opvang

Wij bieden permanente opvang voor reptielen, amfibieën en geleed-potigen als hun voormalige eigenaren niet langer meer in staat zijn om voor hun dieren te zorgen. Er zijn verschillende redenen waarom mensen definitief afstand willen doen van hun huisdieren. Denk hierbij aan impulsaankopen, financiële redenen, zieke of terminale eigenaar, overlijden van de eigenaar enzovoort.

Indien gewenst kunnen de eigenaren vooraf op afspraak langs komen om met eigen ogen te zien dat de dieren in goede handen terecht komen.

AFSTANDSKOSTEN

Wij rekenen afstandskosten van € 25,- per dier. Met dit bedrag leveren oud-eigenaren een eenmalige bijdrage aan de (medische) verzorging van hun dier(en) in onze opvang. Mochten oud-eigenaren een extra bijdrage willen leveren (naast de afstandskosten), is dit uiteraard altijd een mogelijkheid.

invasieve schildpadden opvang

Sinds 2016 zijn de roodwangschildpad, geelwangschildpad, en geelbuikschildpad opgenomen op de lijst van invasieve exoten (beter bekend als de 'Unielijst'). Dit betekend dat er een Europees verbod is op bezit, handel, kweek, transport en import van deze schildpadden. Daar zij alleen door opvangcentra met een speciale ontheffing opgevangen mogen worden, is het voor eigenaren ingewikkelder om afstand te doen van hun (huis)dieren. Dit geld ook voor vinders die een schildpad hebben gevonden en deze bij een opvangcentrum willen onderbrengen.

!Wij hebben een stop op het opvangen van waterschildpadden!

tijdelijke opvang

Wij bieden tijdelijke opvang voor reptielen, amfibieën en geleed-potigen. Dit kan handig zijn als je op vakantie gaat, maar ook als je door ziekte, familie- of privézaken even niet in staat bent om voor je geliefde huisdier te zorgen. Wij gaan tot het uiterste best om het verblijf van jouw huisdier(en) zo prettig en aangenaam mogelijk te maken! De tarieven zijn afhankelijk van de grootte van het dier.