OPVANG INVASIEVE SCHILDPADDEN

! We hebben op dit moment een stop op het opvangen van waterschildpadden!

Sinds 2016 zijn de roodwangschildpad, geelwangschildpad, en geelbuikschildpad opgenomen op de lijst van invasieve exoten (beter bekend als de 'Unielijst'). Dit betekend dat er een Europees verbod is op bezit, handel, kweek, transport en import van deze schildpadden. Daar zij alleen door opvangcentra met een speciale ontheffing opgevangen mogen worden, is het voor eigenaren ingewikkelder om afstand te doen van hun (huis)dieren. Dit geld ook voor vinders die een schildpad hebben gevonden en deze bij een opvangcentrum willen onderbrengen.

Stichting Carnivora heeft een speciale ontheffing voor het opvangen van bovengenoemde lettersier-schildpadden. Samen met Faunawatch zijn we de enige twee erkende opvangadressen in Zuid-Nederland.
Voor meer informatie over de Unielijst en de diersoorten die hierop staan, neem een kijkje op de website van de NVWA.

kleine impressie van onze bassins/vijvers

waterschildpad gevonden/afstand doen van je (huis)dier

! We hebben op dit moment een stop op het opvangen van waterschildpadden!

Hoe transporteer je veilig een waterschildpad?

Het is belangrijk om de schildpad in een donkere (= prikkelarme omgeving) box, krat of emmer (etc.) te vervoeren zonder water. We begrijpen dat dit wellicht niet logisch klinkt, aangezien we het over waterschildpadden hebben, maar door het transport gaat het water alle kanten op klotsen wat de schildpad onnodig veel stress met zich meebrengt.  Tevens is het aan te raden om een box te pakken die nét iets groter is dan de schildpad. Als de het dier in een te grote box wordt vervoerd schuift deze alle kanten op gedurende het transport. Ook dit veroorzaakt onnodig veel stress.

LET OP!

Wij krijgen regelmatig te horen dat dierenambulances claimen dat zij geen invasieve schildpadden mogen transporteren daar deze op de Unielijst staan. Deze bewering is NIET WAAR! Zowel particulieren als de dierenambulance mogen invasieve schildpadden vervoeren mits zij concrete afspraken hebben gemaakt met een opvangcentrum met speciale ontheffing voor invasieve diersoorten.

schildpad vermist?

Eigenaren die op zoek zijn naar hun schildpad kunnen telefonisch contact met ons opnemen. In verband met het wettelijk bewaartermijn zijn wij verplicht om gevonden schildpadden 14 dagen vast te houden en te verzorgen. Aan de verzorging en huisvesting van gevonden schildpadden zijn uiteraard kosten verbonden. Indien de eigenaar zich binnen het termijn van 14 dagen meldt zijn de kosten €30,- (incl. chippen). Na deze 14 dagen komt er €3,- per dag aan verzorgingskosten bij.

Stichting Carnivora

Meijelseweg 44a